Heb je nog vragen?
We helpen je graag verder.
Liep er iets mis of heb je hulp nodig bij een transactie? 
We helpen je graag verder. Neem een kijkje bij de veelgestelde vragen, 
vul het contactformulier in of bel ons op.
Op zoek naar iets specifiek?
Klik op de kernwoorden om snel een antwoord op je vraag te vinden.
                                    Waarom vraagt de bank om je identiteitsgegevens bij te werken?
      
            - Als je een rekening opent, moet de bank je identiteit officieel vastleggen. Wettelijk gezien moeten die gegevens altijd up-to-date blijven.
- Daarom vraagt je bank soms om je identiteitsgegevens opnieuw bij te werken.
- Doe je dat niet op tijd?- Dan wordt je rekening tijdelijk geblokkeerd voor transacties aan geldautomaten.
- Je kan je rekening enkel deblokkeren door je elektronische identiteitskaart (eID) in te lezen bij de bank of aan een CASH-punt.
 
                                    Kan je identiteitsgegevens bijwerken in een CASH-punt?
      
            Ja. Ben je klant bij Belfius, BNP Paribas Fortis, Fintro, ING of KBC/KBC BRUSSELS
- dan kan jij je identiteitsgegevens in elk CASH-punt bijwerken met je eID-kaart.
 Zo werkt het:
- Steek je bankkaart in.
- Kies 'Update bankinfo met eID' en voer je pincode in. Je bankkaart wordt teruggegeven.
- Steek vervolgens je eID in en ga akkoord met onze privacyverklaring.
- Je eID gegevens worden bijgewerkt. Dit duurt even. Wacht rustig af tot de CASH-automaat je eID automatisch teruggeeft. Je hoeft nergens op te drukken.
- Je kan ook de identiteitsgegevens van je kinderen bijwerken. De stappen zijn dezelfde als hierboven. Het enige verschil: je steekt de eID van je kind in de CASH-automaat en niet die van jezelf.
                                    Hoe kan ik snel geld afhalen?
      
            
                                    Kan je ook je itsme-gegevens bijwerken in een CASH-punt?
      
            Ja, dat kan als je klant bent bij bij Belfius, BNP Paribas Fortis, Fintro, ING of KBC/KBC BRUSSELS
- Voorwaarde: je itsme-account moet gekoppeld zijn via de app van die bank.
- Zo werkt het:
- Steek je bankkaart in en kies voor een update van je identiteitsgegevens.
- Je krijgt je bankkaart terug.
- Steek daarna je elektronische identiteitskaart (eID) in.
- Je identiteitsgegevens bij je bank worden bijgewerkt. Ook je itsme-gegevens worden automatisch geüpdatet.
                                    Is het veilig om je eID of Itsme bij te werken in een CASH-punt?
      
            Zeker. Je gegevens worden niet opgeslagen op de CASH-automaat en gaan alleen naar je eigen bank.
                                    Wat als je eID-kaart wordt ingeslikt?
      
            - Heel uitzonderlijk kan je elektronische identiteitskaart (eID) door een technische fout worden ingeslikt. Dat is heel vervelend, maar geen paniek.
- Wat er dan gebeurt:- Onze technische diensten halen je eID uit de automaat.
- Je kaart wordt zo snel mogelijk naar het dichtstbijzijnde politiekantoor gebracht.
- Wat je best doet:- Neem na drie werkdagen contact op met het dichtstbijzijnde politiekantoor. Is je kaart daar nog niet aangekomen? Contacteer dan CASH voor meer info.
- Alternatief: je kan ook DocStop bellen (gratis nummer 00800 2123 2123) en de procedure voor een verloren identiteitskaart volgen. - Let op: Hier zijn kosten aan verbonden en dat kost meer tijd dan je kaart afhalen in het politiekantoor. 
 
 
- Je identiteitskaart wordt dan definitief geblokkeerd. Je kan ze niet meer gebruiken en moet een nieuwe aanvragen! Dat kost meer tijd dan je kaart afhalen in het politiekantoor.
                                    Moet je de pincode van je eID kennen?
      
            Nee, je hebt alleen de pincode van je bankkaart nodig.
                                    Wat als mijn bankkaart wordt ingeslikt?
      
            Geen paniek. Volg deze 2 stappen:
- - Voor een Belgische bankkaart: bel meteen Card Stop op 078 170 170 (24/7 bereikbaar).
 TIP: Sla het nummer van Card Stop op in je gsm. Zo heb je het altijd bij de hand.
 - Voor een buitenlandse kaart: contacteer meteen je bank.
 
- Neem contact op met je bank om een nieuwe kaart aan te vragen, want je kaart wordt om veiligheidsredenen vernietigd.
 Let op: je pincode is strikt persoonlijk. Deel ze nooit met iemand. Ook niet via telefoon, e-mail of link. Geen enkele bank- of CASH-medewerker zal ooit je pincode vragen.
                                    Welke kaarten kan je gebruiken in het CASH-punt?
      
            - Alle standaard debetkaarten (Bancontact, Maestro, Visa Debit, Debit Mastercard ).
- Kredietkaarten en pre-paidkaarten werken ook. Let wel op voor mogelijke bankkosten.
- Maaltijd-, eco- of consumptiecheques werken niet.
- Buitenlandse kaart?- Kaart uit de Eurozone- De kaart werkt automatisch. Je kan in elk CASH-punt gewoon geld afhalen.
 
- Kaart van buiten de Eurozone- De CASH-automaat herkent je kaart als niet-eurokaart.
- Je moet in het afhaalmenu op het scherm een keuze maken. Op het scherm zie je twee opties:- Links op het scherm:- Je ziet het bedrag in je eigen valuta (bv. dollar, pond, ...).
- Je weet meteen hoeveel er van je rekening wordt afgehaald.
- Let op: je bank kan boven op dit bedrag nog een extra transactiekost aanrekenen.
 
- Rechts op het scherm:- Je ziet het bedrag in euro.
- Op je bankafschrift zie je later hoeveel dat bedrag is in je eigen valuta.
 
 
- Links op het scherm:
 
 
- Kaart uit de Eurozone
                                    Voor welke verrichtingen kan ik terecht bij de nieuwe CASH-punten?
      
            
                                    Hoe herken ik de nieuwe CASH-punten?
      
            
                                    Wat als de CASH-automaat niet het gewenste bedrag aflevert?
      
            Heel uitzonderlijk kan dat gebeuren. Dat is erg vervelend. Dat weten we. Contacteer meteen je bank. Zij nemen contact op met CASH om samen te bekijken wat er misliep.
                                    Wat als het gestorte bedrag niet op je rekening komt?
      
            - Wees niet ongerust: je geld zit veilig in de kluis.- Neem contact op met je bank.
- Zij zoeken samen met CASH uit wat er misliep en houden je op de hoogte.
 
                                    Bedrag klopt niet op rekening na storting?
      
            - Twijfel je bij thuiskomst of je storting goed verlopen is?
- Zie je op je rekening dat het gestorte bedrag volgens jou niet klopt? Ook daarvoor is een oplossing.
- Wat je best doet:- Blijf kalm en contacteer je bank.
- Zij zullen je vraag noteren en met CASH in contact treden. Op de manier gebeurt er een extra controle van de verrichtingen en boekhouding van het toestel.
- Je kan steeds contact opnemen met de helpdesk van CASH via 0800 71 302. Zij zullen je de te volgen stappen uitleggen.
 
                                    Verdachte biljetten
      
            - De CASH-automaat kan een biljet herkennen als mogelijk vals.
- Dat biljet wordt niet meteen op je rekening gestort en ook niet teruggegeven.
- De bank controleert het biljet.
- Blijkt het echt? Dan wordt het bedrag alsnog op je rekening gezet.
- Blijkt het niet echt, dan wordt het niet teruggegeven.
                                    Waarom blokkering tijdens het storten?
      
            Heel soms kan er iets mislopen tijdens een storting. Geen paniek: je geld gaat nooit verloren. Hieronder lees je wat er kan gebeuren en wat je dan het best doet.
- Problemen ontstaan door gescheurde biljetten, een vreemd voorwerp in de stapel briefjes, een verkeerde handeling of een probleem met de CASH-automaat.
- Neem je kaart terug als die je wordt aangeboden.
- Daarna krijg je een ticket waarop staat dat er een technische storing was.
- Op dat ticket lees je ook of (een deel van) je biljetten al op je rekening zijn gezet of niet.
                                    Wat doe je bij blokkering tijdens het storten?
      
            - CASH wordt automatisch op de hoogte gebracht.
- Blijf kalm, je geld zit veilig in de kluis.
- Het bedrag komt correct op je rekening na verificatie. De termijn waarin dit gebeurt varieert tussen de 3 werkdagen en de 10 werkdagen
- Contacteer je bank als je nog vragen hebt.
- Je bank start een dossier op en werkt samen met CASH om je storting correct te verwerken en het geld op je rekening te storten.
- Wil je toch contact opnemen met CASH, bel dan 0800 71 302. Onze helpdesk verduidelijkt graag nog eens bovenstaande stappen.
                                    Technisch probleem tijdens het storten
      
            Heel uitzonderlijk valt de CASH-automaat volledig uit.
- Het scherm wordt zwart.
- Je bankkaart komt terug, maar je ontvangt geen ticket.
- Wat je best doet:- Blijf kalm, je geld zit veilig in de kluis.
- Contacteer zo snel mogelijk je bank.
- Je bank start een dossier op en werkt samen met CASH om je storting correct te verwerken en het geld op je rekening te storten.
- Het bedrag komt correct op je rekening na verificatie. De termijn waarin dit gebeurt varieert tussen de 3 werkdagen en de 10 werkdagen. Soms iets langer indien er extra controle nodig is.
 
                                    Welke biljetten kan je kiezen?
      
            - Meestal €20 of €50. Soms ook €5, €10 of €100, afhankelijk van de CASH-automaat.
- Je kan dit per locatie checken. Tik bij 'CASH-punt vinden' de gewenste locatie in.
                                    Waarom zijn niet alle biljetten overal beschikbaar?
      
            - We kijken wat er nodig is per locatie.
- Op drukke plaatsen met meerdere CASH-automaten is er meer keuze.
- Het aanbod wordt steeds groter. We blijven dit verder optimaliseren.
                                    Waarom krijg je soms andere biljetten dan verwacht?
      
            - Kies je enkel een bedrag? Dan bepaalt de CASH-automaat de biljetten.
- Wil je zelf je biljetten kiezen? Klik dan op ‘Ander bedrag’ en selecteer je biljetten zelf.
                                    Hoe geef je handmatig een afhaalbedrag in?
      
            - Kies geen voorgesteld bedrag, maar klik in het hoofdmenu op 'Ander bedrag'.
- Daarna kan je zelf je bedrag én biljetten kiezen.
                                    Wat als er geen biljetten beschikbaar zijn?
      
            - Op het startscherm van de CASH-automaat zie je welke biljetten beschikbaar zijn.
- Is er een bepaald biljet uitgeput? Dan zorgen wij voor een snelle bevoorrading.
                                    Hoeveel geld kan je in één keer storten?
      
            Er is een limiet per transactie van 150 biljetten, maar je kunt meteen erna doorgaan door te klikken op 'Meer storten'. Dan kan je extra biljetten toevoegen.
                                    Welke biljetten kan je storten?
      
            Alle eurobiljetten worden aanvaard.
                                    Kan je kiezen van welke rekening je geld afhaalt?
      
            - Nee, het gebeurt altijd via de rekening gekoppeld aan je kaart.
- Wil je geld van een andere rekening afhalen, gebruik dan een andere kaart of doe een overschrijving tussen beide rekeningen.
                                    Kan je kiezen op welke rekening je stort?
      
            Nee, het gebeurt altijd via de rekening die gekoppeld is aan je kaart. Wil je geld storten op een andere rekening? Gebruik dan een andere kaart of doe achteraf een overschrijving tussen beide rekeningen via je bank of bankapp.
                                    Is geld afhalen in een CASH-punt veilig?
      
            - Het is even veilig als aan een bankautomaat.
- Er is 7/7 camerabewaking.
- Er zijn spiegels, discretiepanelen en afstandslijnen voor je privacy.
- Het nummer van de helpdesk hangt duidelijk zichtbaar bij elke CASH-punt. Je vindt er ook hoe je jouw kaart kan blokkeren via Card Stop.
- Waar nodig hangt een sticker op de ramen om van buitenaf het zicht op de CASH-automaten te beperken.
                                    Nuttige tips om veilig geld af te halen in een CASH-punt
      
            - Laat je niet afleiden
 Hou je aandacht bij de transactie. Focus op het scherm en niet op je smartphone, die heb je niet nodig.
- Scherm je pincode af
 Gebruik je hand of portefeuille om het toetsenbord te bedekken, ook als er niemand in de buurt is.
- Lees zorgvuldig de instructies op het scherm
 Zo weet je precies welke stappen je moet volgen en vermijd je fouten, zoals het achterlaten van je kaart of geld.
- Rond altijd eerst je transactie af
 Een transactie duurt maar even: vanaf het insteken van je kaart tot je kaart terugkomt. Spreekt iemand je aan? Zeg dan vriendelijk dat je eerst wil afronden.
- Blijf tot de transactie volledig is afgerond of tot je zeker klaar bent. Je krijgt eerst je kaart, dan je geld. Wees dus niet afgeleid en wacht tot de transactie is afgerond.
- Onthoud: Deel je pincode nooit met iemand.
 Je pincode is van jou alleen. Deel ze nooit. Ook niet via telefoon, e-mail of een link. Bankmedewerkers zullen je pincode nooit vragen. Ook niet de bewakers of onderhoudstechnici van CASH noch de helpdesk van Cardstop.
- Bewaar het nummer van Card Stop in je gsm
 Sla 078 170 170 op als vast contact. Zo kan je bij problemen meteen bellen.
- Doe aangifte bij fraude of oplichting
 Word je slachtoffer van oplichting of fraude? Contacteer onmiddellijk de lokale politie.
                                    Hoe veilig is het om geld te storten?
      
            - Er is 24/7 camerabewaking.
- CASH‑punten waar je geld kan storten bevinden zich binnen. Ze hebben extra beveiliging met sirenes die in werking treden in verdachte situaties.
- Er zijn spiegels, discretiepanelen en afstandslijnen voor je privacy.
- Het nummer van de helpdesk hangt duidelijk zichtbaar bij elke CASH-automaat.
- Waar nodig hangt een sticker op de ramen om van buitenaf het zicht op de CASH-automaten te beperken.
                                    Hoeveel kost een verrichting aan een CASH-automaat?
      
            - De verrichting zelf bieden we gratis aan.
Mogelijks te betalen transactiekosten hangen af van de voorwaarden van je bank. Elke Belgische kaart heeft alvast 24 gratis geldafhalingen per jaar.
- Gebruik je een kaart van buiten de Eurozone? Dan kan er een marge zitten op de wisselkoers.
                                    Hoe worden CASH-punten proper gehouden?
      
            - Onze schoonmaakteams zorgen voor regelmatig onderhoud.
- Op drukke plaatsen en tijdens piekperiodes wordt er extra vaak schoongemaakt.
- Er liggen matten om de vloer proper te houden.
- Jij kan ook helpen: hou je ticket bij en gooi het niet op de grond.
- De schermen van de CASH-automaten zijn aangepast, zodat er niet onnodig of ongewild tickets worden afgedrukt.
- Tref je toch een vuil CASH-punt aan? Laat het ons weten via deze link.
                                     Kan je geld afhalen in een CASH-punt als je minder mobiel bent of een beperking hebt?
      
            - Ja, de geldautomaten zijn vlot bereikbaar, ook met een rolstoel, rollator of ander hulpmiddel.
- Het toetsenbord van elke CASH-automaat is toegankelijk vanuit een rolstoel.
- Op cash.be kan je bij 'CASH-punt vinden' per locatie de toegankelijkheid checken.
- Voor mensen met een visuele beperking is er audio-ondersteuning en braille voorzien.
                                    Hoeveel geld staat er op mijn rekening?
      
            
                                    Waar vind ik de nieuwe CASH-punten?
      
            
                                    Waar vind je nog geldautomaten?
      
            - Meer en meer banken sluiten hun geldautomaten, omdat het cashgebruik afneemt. CASH blijft ervoor zorgen dat je makkelijk toegang hebt tot cash geld, daar waar je het vaakst cash nodig hebt. Daarom vind je CASH-punten in de buurt van markten, winkels en horeca.
- We bouwen een netwerk van meer dan 1.000 CASH-punten uit op verschillende locaties in heel België. Klik hier voor een overzicht.
                                    In welke taal kan je een transactie doen?
      
            - Nederlands, Frans, Engels en Duits verschijnen afwisselend op het startscherm van de CASH-automaat.
- Nadat je je kaart hebt ingestoken, ga je automatisch verder in de taal van je kaart of kies je zelf je taal.
                                    Kan je een mededeling toevoegen bij het storten?
      
            Ja. Bij het scherm ‘Overzicht’, klik je op ‘Mededeling toevoegen’ en typ je de mededeling. Je kan een vrije of gestructureerde mededeling doen.
                                    Handig stappenplan om geld te storten
      
            Voor je vertrekt
- Sorteer je biljetten per waarde voor je eigen telcomfort.
- Controleer of ze niet gescheurd, bevlekt of te beschadigd zijn. Dat kan de CASH-automaat blokkeren. Net als elastiekjes of paperclips. Steek je biljetten dus liever los in een grote envelop.
- Tel je biljetten zodat je weet welk bedrag je gaat storten.
- Alle eurobiljetten worden aanvaard. Muntstukken niet!
- Een gescheurd of zwaar beschadigd biljet? Geen paniek: je kan dit gratis omwisselen bij de Nationale Bank van België, via de post of in Brussel. Alle info over de omruildienst vind je op hun website: Omwisselen van eurobiljetten en munten
- Zoek hier een CASH-punt waar Geld storten mogelijk is.
Aan het CASH-punt
- Controleer op het scherm of de functie ‘Geld storten’ beschikbaar is (cash-in symbool). Is het cash-in symbool doorgestreept? Dan kan je op deze automaat even geen geld storten.
- Steek je kaart in, die moet gekoppeld zijn aan de rekening waarop je het geld wil storten.
- Kies ‘Geldstorting’ en geef je pincode in.
- Volg aandachtig de instructies op het scherm om technische storingen te vermijden.
- Blijf geconcentreerd en laat je niet afleiden.
- Biljetten ingeven- Controleer je biljetten een laatste keer:- niet geplooid?
- niet gescheurd?
- niet bevlekt?
- niet samengebonden met elastiekjes, nietjes of paperclips?
 Zo vermijd je een technische storing en kan de automaat je geld correct tellen.
 
- Klik op ‘Biljetten ingeven’ zodra je alle instructies hebt gelezen.
- Gebruik het spiegeltje aan de automaat om je omgeving in de gaten te houden.
- Je kan maximaal 150 biljetten per storting invoeren.
- De verschillende stappen, afhankelijk van het type CASH-automaat:- Met een grote opening:- De bak opent.
- Leg je biljetten erin.
- Hou de aftellende seconden in het oog.
- De bak sluit vanzelf.
 
- Met een gleuf:- Leg de biljetten op één stapel.
- Steek de volledige stapel tegelijk in de gleuf, met de lange zijde naar voren.
- Druk op ‘Bevestigen’, want de gleuf sluit niet vanzelf.
 Op het scherm zie je altijd een duidelijke afbeelding van hoe je de biljetten correct invoert.
 
 
- Met een grote opening:
 
- Controleer je biljetten een laatste keer:
- Tellen en controleren- De automaat telt je biljetten. Dat duurt enkele seconden.
- Daarna verschijnt een overzicht van alle biljetten.
- Controleer dit overzicht zorgvuldig:- Klopt het bedrag?
- Zijn alle biljetten meegeteld?
- Biljetten kunnen onherkend zijn en teruggegeven of uitgesorteerd voor extra controle. Valse biljetten worden niet gecrediteerd. 
 OPGELET: zodra je naar de volgende stap gaat, bevestig je het overzicht en gaat het geld naar de kluis.
 
 
- Transactie afronden- Klopt alles? Dan heb je 3 keuzes:- ‘Mededeling toevoegen’ → vrije of gestructureerde mededeling.
- ‘Meer storten’ → extra biljetten toevoegen.
- ‘Klaar’ → storting afronden en eventueel een ontvangstbewijs printen.
 
 
- Klopt alles? Dan heb je 3 keuzes:
- Als er geen ontvangstbewijs beschikbaar is, gaat de storting wel gewoon door.
- Het geld staat meteen na de transactie op je rekening. Je kan het controleren via de mobiele app van je bank.
                                    Kan ik ook munten storten in de CASH-automaat?
      
            - Nee, je kan geen munten storten in de CASH-automaat.
- Geen paniek: je kan munten gratis omwisselen bij de Nationale Bank van België, via de post of in Brussel. Alle info over de omruildienst vind je op hun website Omwisselen van eurobiljetten en munten.
